Get Adobe Flash player
صفحه اصلی دانستیهای دینی اهل بیت شیعه در اسلام

شرح حال حجر بن عدي سلام الله عليه‎

هتك حرمت مرقد مطهر صحابي جليل القدر حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و ياور باوفاي حضرت امير المؤمنين علي بن ابيطالب عليه السلام جناب حجر بن عدي سلام الله عليه و ياران عظيم القدر ايشان بر عموم شیعیان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام تسلیت عرض می نماییم.

 

گرفتار شدن حجر بن عدی و شش نفر از اصحاب او به امر معاویه

دومین مؤمن پاک دل که به امر معاویه ملعون شربت شهادت نوشید ، حجر بن عدی کندی بوده است که از اکابر زهّاد و عدول موثّقین و افاضل صحابه رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم ) و مستجاب الدعوة بوده است ، که شبانه روزی هزار رکعت نماز می گزارد ، هرگاه حدثی از او ظاهر می شد آناً تجدید وضوء می نمود ، و آنگاه که تجدید وضوء می نمود فوری به هر مقدار که ممکن بود نماز به جای می آورد ، و تمام عمر با طهارت بود.

به قدری نیک فطرت بود که هیچ گاه عمل مکروهی هم از او به ظهور نمی رسید ، فلذا هم چنانکه ابن اثیر در اسدالغابه نقل نموده معروف شده بود عندالعموم به حجر الخیر.

اهل سنت واقعی !!!

در ابتدا می خواستم قسمتهایی از مطالب را حذف کنم . اما از دلم نیامد.

عاجزانه تقاضا می کنم تمامی مطالب را با دقت بخوانید و با نظراتتان راهنماییم کنید .

اهل سنت واقعی !!!

 

اهل سنت خود را اهل سنت نامیده اند به این دلیل که آنها خود را تابع سنت پیامبر (قول پیامبر، فعل پیامبر و تقریرات پیامبر) می دانند. اما حقیقت این است که اهل سنت واقعی، شیعه می باشد . شیعه تنها فرقه ای است که به سنت پیامبر آنگونه که بایدِ، عمل نموده است.

به عنوان مثال یکی از سنتهای قطعی و مسلم پیامبر(ص)

مسئله جانشيني و مرجعيت علمي3

مسئله جانشيني و مرجعيت علمي:


شيعه طبق آموزه‌هاي اسلامي معتقد بود آنچه براي جامعه در درجة اول مورد اهميت است تعاليم اسلامي و فرهنگ اسلامي است و در درجه تالي جريان كامل آن در ميان جامعه مي‌باشد. به عبارت ديگر اولاً: افراد به جهان و انسان با چشم واقع بينانه بنگرند و وظايف انساني خود را بجا آورند. ثانياً: يك حكومت ديني نظم واقعي اسلامي را در جامعه حقظ نمايد، به طوري كه مردم فقط خدا را بپرستند و از عدالت اجتماعي برخوردار شوند.
به منظور دستيابي به اين مقصود لازم است فردي در رأس حكومت قرار گيرد كه عصمت و مصونيت خدايي داشته باشد و گرنه ممكن است كساني مصدر حكم يا مرجع علم قرار گيرند كه در محدوده وظايف محوله خود، از انحراف يا خيانت سالم نباشند و تدريجاً ولايت عادلة الهي به حكومت استبدادي و مُلك كسرايي تبدل شود و معارف اسلامي مانند معارف پاك اديان ديگر دستخوش تحريف دانشمندان بلهوس و خودخواه قرار گيرد. و تنها كسي كه به تصديق پيامبر (ص)، عمل و قولش مطابقت كامل با كتاب خدا و سنت پيامبر داشت همان علي (ع) بود. و اگر چنانچه اكثريت مي‌گفتند كه قريش با خلافت علي مخالف است، لازم بود مخالفين را سركوب مي‌كردند همانطور که  با جماعتي كه از دادن زكات امتناع مي‌كردند، جنگيدند و از گرفتن زكات صرفنظر نكردند نه اينكه به خاطر مخالفت گروهي، حق را بكشند. آري آنچه شيعه را از موافقت با خلافت انتخابي بازداشت، ترس از به سلطنت رسيدن حاكمان فاسد و انهدام اساس تعليمات عاليه دين بود، اتفاقا اين موضوع به مرور روشنتر شد.

پيدايش شيعه 1

 

شيعه در اسلام

 

بنا بر لزوم شناخت تشيع در ميان ديگر مذاهب اسلامي بر آن شديم تا يك سلسله مباحثي را در رابطه با شيعه از کتاب شیعه در اسلام علامه طباطبایی خدمت شما عزيزان تقديم كنيم. اميدواريم كه مورد توجه شما مشايعت كنندگان واقعي امام علي (ع) قرار گيرد.

پيدايش شيعه:

آغاز پيدايش شيعه را با توجه به دلایل زیر باید همان زمان پيامبر (ص) دانست:

1.        پيامير اكرم در اولين روزهاي بعثت به نص قرآن مأموريت يافت كه خويشان خود را به دين خود دعوت كند. صريحاً فرمود: هر كه از شما به اجابت دعوت من سبقت گيرد، وزير و جانشين و وصي من است. علي (ع) در آن جلسه سه بار دعوت پيامبر را لبيك گفت و پيامبر نيز ايمان او را پذيرفت. آمده است كه مردم مي‌خنديدند و به ابي طالب مي‌گفتند:«تو را امر مي‌كند تا  از پسرت اطاعت كني!» (تاريخ طبري)

2.       پيامبر در احاديث متواتري فرموده كه علي (ع) در قول و فعل خود از خطا و معصيت مصون است و داناترين مردم است. همچنانكه درحديثي مي‌فرمايد: «حكمت ده قسمت شده، نه جزء آن بهرة علي و يك جزء آن در ميان تمام مردم قسمت شده است.» (البدايه و النهايه، ج7)

3.      علي (ع) فداكاريهاي شگفت انگيزي كرده كه به جرأت مي‌توان گفت كه اگر پاي وي در يكي از اين وقايع در ميان نبود، اسلام به دست دشمنان حق، ريشه كن شده بود.

4.       حديث غدير از احاديث مسلّمه ميان سني و شيعه مي‌باشد و متجاوز از صد نفر صحابي با سندها و عبارتهاي مختلف آنرا نقل نموده‌اند.

بديهي است اين چنين امتيازات و فضائل اختصاصي ديگر كه مورد اتفاق همگان بود و علاقه‌اي كه پيامبر اكرم به علي(ع) داشت طبعاً عده‌اي از ياران پيامبر اكرم را كه شيفته‌ي حقيقت بودند بر اين واميداشت كه به گرد علي (ع) جمع گردند و از وي پيروي نمايند؛ چنانكه عده‌اي را به دشمني آن حضرت واميداشت.

گذشته از اينها نام شيعه علي در سخنان پيامبر اكرم، مكرر ديده مي‌شود. جابر مي‌گويد: نزد پيامبر بوديم كه علي از دور نمايان شد، پيامبر فرمود: «سوگند به كسي كه جانم به دست اوست! اين شخص و شيعيانش در قيامت رستگار خواهند بود.» (تفسير الدرالمنثور، ج6 و غايه المرام ص326)

منبع: شيعه در اسلام/علامه سيد محمد حسين طباطبائي

سبب جدا شدن اقليت شيعه از اكثريت سني و بروز اختلاف 2

  سبب جدا شدن اقليت شيعه از اكثريت سني و بروز اختلاف:

هواخواهان حضرت علي(ع) نظر به مقام و منزلتي كه آن حضرت نزد پيامبر و مسلمانان داشت، و حوادث ديگري كه مهر تأييدي بر نظر آنان مي‌باشد، مسلم مي‌داشتند كه خلافت بعد از پيامبر از آن علي(ع) مي‌باشد. ولي بر خلاف انتظار آنان درست در حالي كه پيامبر اكرم رحلت فرمود و هنوز جسد مطهرش دفن نشده بود و اهل بيت و عده‌اي از صحابه سرگرم تدفين بودند خبر يافتند كه عده‌اي با كمال عجله و بي آنكه با اهل بيت مشورت كنند و حتي كمترين اطلاعي بدهند؛ از پيش خود در قيافه خير خواهي، براي مسلمانان خليفه تعيين كرده‌اند و علي و يارانش را در برابر كاري انجام يافته قرار دادند.

عده‌اي مانند عباس و زبير و سلمان و ابوذر و مقداد و عمار پس از فراغ از دفن پيامبر در مقام انتقاد بر آمدند و جواب شنيدند كه صلاح مسلمانان در همين بود. اين انتقاد و اعتراض بود كه اقليتي را از اكثريت جدا كرد و پيروان علي(ع) را به همين نام «شيعه علي» به جامعه شناسانيد. شيعه از همان روزهاي نخستين، محكوم سياست وقت شده نتوانست با مجرد اعتراض، كاري از پيش ببرد و علي(ع) نيز به دليل رعايت مصلحت اسلام و نداشتن نيروي كافي دست به يك قيام خونين نزد. ولي جمعيت معترض از جهت عقيده تسليم اكثريت نشدند و جانشين پيامبر و مرجعيت علمي را حق مطلق علي(ع) مي‌دانستند. ادامه دارد...

منبع: شيعه در اسلام/علامه سيد محمد حسين طباطبائي

چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶
download_adress

تدبر در قرآن

وب سایت هیئت راهیان نور را چگونه ارزیابی می کنید؟