Get Adobe Flash player
صفحه اصلی دانستیهای دینی دفاع مقدس وصیت نامه شهداء مقام امامت و عصمت در قرآن

مقام امامت و عصمت در قرآن

مقام امامت و عصمت در قرآن

لفظ امام و پيشوا در قرآن کريم هم به عنوان امام براي صالحان و نيکوکاران و هم امام براي فاسقان و بدکاران؛ يعني هر گروهي از مردم چه بر حق و چه بر باطل و چه نيکوکار و چه بدکردار در اين جهان امام و پيشوايي از جنس و سنخ خود دارند که در قيامت نيز با او محشور مي شوند    .

«و جعلنا هم ائمة يهدون بامرنا و اوحينا اليهم فعل الخيرات و اقام الصلوة...» (انبياء-73    )

ما پيامبران را پيشواياني ساختيم که به امر ما، مردم را هدايت مي کردند و انجام دادن کارهاي نيک و بر پاداشتن نماز و پرداخت زکات را به آنان وحي کرديم و آنان ما را پرستش مي کردند.

«و جعلنا هم ائمة يدعون الي النار و يوم القيامة لا ينصرون» (قصص -41)

 آنان را پيشواياني ساختيم که مردم را به سوي آتش دوزخ دعوت مي کنند و در قيامت نصرت نمي يابند.

«يوم ندعوا کل اناس بامامهم...»(اسرا-71)

روزي که هر گروهي از مردم را با امامشان مي خوانيم...

پيامبران در طول تاريخ امام صالحان و سران کفر پيشوايان کافران بودنده اند. از قرآن استفاده مي شود که امامت صالحان يک پيمان و عهد الهي است که نصيب ستمگران نمي شود. خداوند درقرآن مي فرمايد: «و اذا ابتلي ابراهيم ربه بکلمات فاتمهن قال اني جاعلک الناس اماما قال و من ذريتي قال لا ينال عهدي الظالين» (بقره - 124)

هنگامي که ابراهيم را پروردگارش مورد امتحان قرار داد و او آنها را به اتمام رسانيد(و از امتحان سربلند بيرون آمد) خدا به او گفت: تو را به مقام امامت و پيشوايي ارتقاء خواهم داد، ابراهيم عرض کرد: از فرزندانم نيز بدين مقام مي رسند؟ خدا فرمود: عهد من (امامت) نصيب ستمکاران نخواهد شد.

 از اين آيه چند نکته استنباط مي شود اول اينکه تصديق مقام امامت لايق هر کسي نيست ابراهيم (ع) با آزمايشات سخت و متنوع الهي به اين منصب مفتخر گرديد. دوم آينکه امامت ابراهيم (ع) غير ا زمقام نبوت او بود. او در اواخر عمرش از پس آزمايشات الهي سربلند بيرون آمده بود و خداوند متعال منصب امامت را علاوه بر نبوت به او عطا فرمود. پس اين دو منصب مي توانند در يک فرد شود؛ يک شخص مي تواند پيامبر باشد و با وحي حقايقي را از جانب خداي تعالي دريافت کند و از سوي ديگر به مقام امامت نيز برسد و واسطه درک و شناخت حقايق وحي شود و آنرا براي مردم بيان کند. و در نهايت سومين نکته اينکه از اين آيه استفاده مي شود عصمت يکي از شرايط ضروري امام است و غير معصوم براي تصدي مقام امامت که يک پيمان الهي است صلاحيت ندارد.


الهــــــے: مرحوم اگر مورد رحم تو نباشد          ای وای ز افعال و ز کردار خرابش!!

سه شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸
download_adress

وصيتنامه شهدا

وب سایت هیئت راهیان نور را چگونه ارزیابی می کنید؟